Menu Bezoek onze facebook pagina !

FAS Info magazine, het clubblad voor en door luchtvaartfans

Drie maal per jaar stelt de chef-redactie een uitgave samen van het clubblad van FAS, genaamd FAS Info magazine. Inmiddels is dit tijdschrift uitgegroeid tot een hoogkwalitatief luchtvaartblad dat alle FAS-leden in de brievenbus ontvangen. De inhoud wordt aangeleverd door zowel vaste leden van het redactie-team als door leden die graag iets willen delen. Op deze manier variëren de onderwerpen sterk en worden alle interessevelden wel eens belicht, ongeacht of het nu geschiedenis of techniek is. Het is een doelstelling op zich om de rijkelijk geïllustreerde artikels verteerbaar te houden voor een breed publiek en er toch voor te zorgen dat ook de doorwinterde luchtvaartfan er leuke en interessante lectuur aan heeft.

Als de lezer over een bepaald onderwerp nog op zijn of haar honger blijft zitten voor meer informatie, of bijkomende informatie eraan wil toevoegen, dan biedt FAS daarvoor de nodige kanalen (Facebook groep, een vervolgartikel in de volgende FAS Info of deze website, of een leuke babbel tussen pot en pint op één van onze activiteiten). Op deze manier geven we ons motto "voor en door luchtvaartfans" concreet gestalte.

 

Jaargang 2020

FAS Info 94 (november 2020)

De samenstelling van FAS Info nr 94 is achter de rug. Alles is nu in handen van de drukker en als alles volgens plan verloopt, dan vinden de FAS-leden hun FAS Info begin november in hun brievenbus.

Met dit nummer sluiten we de jaargang 2020 af.

Werkingsjaar 2020 mag dan wel een verstoord geweest zijn door de covid-19 pandemie, maar we zijn toch wel trots dat we op een veilige manier hebben kunnen vasthouden aan de vooropgestelde verschijningsdata van ons eigen clubmagazine, en dat we daarbij de kwaliteit van ons blad hebben kunnen blijven volhouden.

   

 

   
     

 

FAS Info 93 (juli 2020)

 Inhoud

  • "Voorwoord" door voorzitter Bart Vandamme.
  • "F-117 eervol einde" door Guido Bouckaert. Duiding bij het uit dienst nemen van de Stealth Fighter in 2008.
  • "Ann Lechat, heli-piloot" door Guido Bouckaert. In de reportagereeks over mensen met passie voor luchtvaart.
  • "Uit voorbije tijden" door Philippe Bolen. Een terugblik naar een bijzondere prestatie op de luchthaven van Wevelgem.
  • "De wet van Murphy" door Bart Vandamme. Waar komt de uitspraak 'de wet van Murphy' vandaan? Jawel uit de experimentele lucht- en ruimtevaart in de dolle jaren na WO.II. Bart licht het allemaal toe.
  • "O.L.V. van Loreto" door Lothair Vanoverbeke. Hoe werd ze de patrones van de piloten en welk waardevol beeld van haar staat in het FAS-museum ?
  • "Berichten uit het voorjaar" door Guido Bouckaert, Een bondig overzicht van kleine en grote luchtvaartgebeurtenissen die de grote nieuwssites niet altijd halen.
  • "Neem een foutenmarge" door Sébastien Devogele. Wijze raad die aansluit bij zijn VLOG
  • "Mascotte aan boord" door Guido Bouckaert ... een kleurrijk beeld van vliegende pluches, dikwijls met hun eigen verhaal of zelfs vliegboek.
  • "Na gedane werken" door Philippe Bolen. De vrijwilligers van het FAS museum hebben tijdens de winterperiode niet stil gezeten.
  • "Nucleaire propulsie ?" door Luc Braeckman. Wist je dat er behalve nucleaire duikboten ook aan nucleair aangedreven vliegtuigen gedacht werd ?
  • Wedstrijd 30 jaar FAS (deel 3) door Luc Braeckman. Nav het 30-jarige bestaan van FAS daagt de redactie de leden uit in deze wedstrijd.
  • "Cartoon" door Leocartoons. Er mag al eens gelachen worden ook ...
   

Aanvulling bij het artikel van Guido Bouckaert over het uit dienst nemen van de F-117 in 2008

Enkele leden wezen erop dat de F-117 inderdaad officieel op pensioen gesteld is in 2008, maar dat er recent toch wel verschillende meldingen zijn van vliegende F-117 toestellen. Uit verder onderzoek blijkt inderdaad dat verschillende exemplaren in musea terecht gekomen zijn en andere in een zeer goede bewaring gingen op Toponah Test Range. Sedert 2014 duiken er meldingen op van vliegende F-117's. Er wordt fel gespeculeerd wat de reden is om de F-117 opnieuw te laten vliegen, maar alles wijst er op dat enkele vliegtuigen uit de motteballen gehaald zijn en als stealth-aggressors ingezet worden in oefeningen. Hiermee worden niet alleen piloten getraind in het bestrijden van vijandige toestellen met stealth-eigenschappen, maar worden ook taktieken uitgewerkt en getest hoe je dat best doet.

 

 

Image by skeeze from Pixabay

 

Aanvulling bij het artikel van Luc Braeckman over het de pogingen nucleaire propulsie toe te passen op vliegtuigen

Leendert Holleman kon bijkomende informatie aanbrengen over de afbeelding op pag 29 waarover Luc meer info wenste (zie afbeelding hiernaast). Het gaf ons de ontbrekende sleutel tot nog veel meer informatie. Hieronder een korte samenvatting:

Het gaat om een concept waarbij een C-133 aangepast zou worden om als test bed te dienen voor nucleaire propulsie. Dit werd bekeken in de voorstudie voor een 204.000 kg zware long-range "ultra-fast" bommenwerper, genaamd Convair NX-2. Deze zou een gigantische straalmotor nodig hebben, waarbij de hitte niet opgewekt zou worden met een klassieke verbrandingskamer, maar met een nucleaire reactor. De motor, General Electric J-87, zou eigenlijk in het dubbel uitgevoerd worden, 2x 12,5 ton stuwkracht geven en zelf 7 ton wegen. De aangepaste C-133 zou slechts één van de twee turbines activeren. Men voorzag testvluchten tot Mach 0.62 en 11 à 12 km hoogte. Men zou 75 à 100 uren test vliegen per jaar. NASA voerde in 1960 windtunnel testen uit op  een voor die tijd toch wel futuristisch lijkend model. Een jaar later werden alle onderzoeken voor nucleaire vliegtuigen stopgezet zoals weergegeven in Luc's artikel.

Leendert verwees ook naar technisch rapport van General Electric dat inmiddels uit de geheimhouding gehaald is. Het project was bij GE gekend als X211. GE werkte samen met Convair om een antwoord te geven op specificatie WS-125 (Weapon System) van het Amerikaanse ministerie van defensie (DoD) in 1954. 

Hartelijk dank Leendert voor de aanknopingspunten.

 

   

 

 

FAS Info 92 (maart 2020)

Webpagina nog aanvullen.

 

FAS Info Magazine 2019

FAS Info 91 (december 2019)

 

De redactie stelde weer een kleurrijke en gevarieerde editie samen van de FAS Info, het magazine voor en door luchtvaartfans.

Nummer 19-3 behandelt onder meer:

  • Een verslag van een beklijvend bezoek aan Dora-Mittelwerk, een moorddadige Nazi-fabriek verscholen in een berg. Daar werden V1 en V2 vergeldingswapens gebouwd, alsook de eerste straalmotoren. Geschreven door Harald De Brabander
  • Een terugblik op de zware bombardementen op Kortrijk 75 jaar geleden. Geschreven door Lothaire Vanoverbeke.
  • Een originele terugblik op het bezoek van de Apollo 11 astronauten aan Brussel 50 jaar geleden. Geschreven door Bart Vandamme.
  • Een sprokkel van diverse luchtvaartitems doorheen de voorbije zomerperiode. Geschreven door Guido Bouckaert en Ann Van Broeck.
  • Verslagen van de zonovergoten FAS busreizen naar Paris Air Show (luchtvaartsalon Le Bourget) en de Air Legendes Airshow in Melun-Villaroche (het Duxford in wording op het vasteland) en de gezellige Fly-In in Moorsele. Geschreven door Jan Vanhulle.
  •  Het verslag van een vliegtrip naar het Brasschaat Flying Festival. Gevlogen en geschreven door Sebastien De Vogele.
  • Een reportage over de 15de verjaardag van The Victors, het formatieteam van Vliegclub Ursel. Geschreven door Ann Van Broeck.
  • Een technische uiteenzetting over vliegtuigbrandstof. Geschreven door Luc Braeckman.
  • Een boekbespreking over "L'homme fusée" en een filmbespreking over de allernieuwste film met de legendarische Spitfire in de hoofdrol. Geschreven door Jan Vanhulle.
  • Een weetje over het kleurschema van Vador's Dark Falcon demo F-16. Geschreven door Guido Bouckaert.
  • In de aanloop van de FAS Fan Dag op 22 augustus loopt er een wedstrijd waarvoor de eerste vraag in dit nummer gelanceerd werd

Wil je voortaan de FAS Info ontvangen? Word dan voor 2020 lid van FAS.

Wil je oude nummers (of dit nummer) ontvangen? Ga dan langs in onze webshop.

 

De allereerste FAS-kalender kwam er voor 2020 naar aanleiding van de 30ste verjaardag van onze vereniging. Dit collectorsitem is professioneel gedrukt in full-color en brengt elke maand een ander vliegtuig in beeld met een relatie met FAS en/of de luchthaven Kortrijk-Wevelgem. Het idee voor de kalender kwam van bestuurslid Luc Braeckman. De realisatie nam chef-redactie Guido Bouckaert voor zijn rekening en FAS medewerker Jan Vanhulle leverde de prachtige foto's aan. Een must-have voor elke luchtvaartliefhebber.

Wil je ook zo'n kalender ? Nog op zoek naar een geschikt cadeau voor de feestdagen? Bestel dan snel jouw exempl via de webshop (beperkte oplage !!).